TransportBooking

Transportkeuzes worden vaak gemaakt op het laatste moment en op basis van onvolledige informatie. Daarbij worden de opties van verschillende vervoersmodaliteiten binnen de beschikbare tijd niet goed met elkaar vergeleken. Zeker voor de afweging weg vs binnenvaart is de transparantie in kosten en leadtime niet transparant.

Dit kan allemaal veel transparanter door het concept van het boeken van vliegtuigstoelen te vertalen naar het boeken van een vracht-’slot’. Elke plek op een binnenvaartschip is inzichtelijk qua beschikbaarheid, afhankelijk van de specificaties (bijv gevaarlijke stoffen, type container) en of het slot nog beschikbaar is. Via een website kun je zelf de prijs beoordelen in vergelijking met vervoer over de weg. Het grote voordeel is, dat er prijsmechanismen kunnen worden toegepast. In de luchtvaart is revenue management heel ver doorgevoerd. Afhankelijk van tijdstip van de week en dag, vraag en aanbod en planninghorizon variëren de prijzen. Boek je je container eerder, dan heb je meer voordeel dan als je op het allerlaatste moment boekt. In plaats van een nadeel (minder flexibel) wordt het dus een voordeel om vroegtijdig na te denken over een goedkoper vervoersmodaliteit. Zit je bijna vol, maar kun je nog wat containers kwijt, dan kun je een heel scherpe prijs neerzetten en de marginale opbrengst genereren. Ook het toepassen van loyalty programma’s kun je kopiëren. Des te meer volume een klant boekt, des te meer incentives de klant krijgt. Dit kan ook worden gekopeld aan CO2 besparingen.

Dit idee valt of staat met volume, frequentie en verbindingen. Wat in de binnenvaart nog ontbreekt zijn vaste lijnen zoals op de grote handelsvaart. Door schaalgrootte en standaardisatie hebben de grote liner rederijen de vervoerskosten drastisch omlaag gekregen, maar dit is een samenspel met schaalgrootte in de havenoverslag. De piekvolumes aan de zeekant worden steeds groter en vraagt een drastische aanpassing aan de inland-kant. Binnenvaartrederijen zullen hun frequentie en afvaartschema’s moeten standaardiseren en meer als lijnen gaan varen en minder als groupage (hier en daar wat containers ophalen en afleveren).

Deze applicatie kan bovenop bestaande webtoepassingen (zoals inlandlinks) worden gebouwd waar de verschillende modaliteiten naast elkaar worden gezet, maar waar een vergaand inzicht in beschikbaarheid van ladingcapaciteit nog niet mogelijk is.

TransportBooking.com! Cuts both ways. De scherpste route van A naar B!

Advertenties

One thought on “TransportBooking”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s